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DCB Newsletter #2/23: INSIDE DCB – our Research Facility

DCB Newsletter #2/23: INSIDE DCB – our Research Facility

DCB Newsletter #2/23: INSIDE DCB – our Research Facility

Do you already know all the services of DCB? With our Service Portfolio, DCB accompanies you on your entire translational journey. Would you like to conduct a study or research, but lack the appropriate premises and services? You might want to check out our research facility. Thanks to Thomas Gerber for the contribution!

The DCB Research Facility is located in the sitem-insel building on the 4th floor in Bern, Switzerland.

On more than 700 m2 the facility offers space for office workstations and project rooms. It was designed in such a way that each room can be adapted highly flexibly to the corresponding requirements of each project. Today it can be an office, tomorrow it is already a laboratory.

At the moment, DCB has three units in operation:

The Clinic offers space for clinical trials including the possibility for studies with overnight stays for up to 6 participants. The facilities have been designed to perform Diabetes Technology trials for new Glucose Sensors (BGM, CGM), Closed-Loop Trials and even Clamp Studies can be performed here:

The Metabolic Research Lab meets the requirements of Biological Safety Level Lab:

The third unit has been set up for our first professorship and provides space for optical experiments in a Biological Safety Level 1 hygienic area.

Each unit has its own equipment with maintenance and calibration interval; adapted to the applicable regulations.

Controlled storage conditions are also provided so that the respective sample material and the necessary materials can be adequately stored.

Are you interested in carrying out your studies or projects in a safe and controlled environment and benefit from the numerous services offered by our teams? Learn more about it here and contact us.

Thanks for reading, dear community, and till next time!

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Freiburgstrasse 3
3010 Bern
Switzerland

José Garcia-Tiradotritt die Stelle als Professor mit Schwerpunkt Technologiegestützte Präzisionsmedizin für Stoffwechselkrankheitenan

José Garcia-Tiradotritt die Stelle als Professor mit Schwerpunkt Technologiegestützte Präzisionsmedizin für Stoffwechselkrankheitenan

José Garcia-Tiradotritt die Stelle als Professor mit Schwerpunkt Technologiegestützte Präzisionsmedizin für Stoffwechselkrankheitenan

Die neu geschaffene Assistenzprofessur mit Tenure Track ist die zweite von insgesamt drei Professuren im Bereich «Diabetestechnologie und künstliches Pankreas», die gemeinsam von der Universität Bern, der Inselgruppe und dem Diabetes Center Berne (DCB) geschaffen wurden.

Forschungsschwerpunkt vollautomatische Insulinabgabe

Vor seinem Stellenantritt war Garcia-Tirado an der UniversitätVirginia als Assistenzprofessor tätig. In seinem Forschungsschwerpunkt geht es insbesondere um dievollautomatische Insulinabgabe, auch künstliche Bauchspeicheldrüse (Pankreas) oder Closed-Loop-Systemgenannt sowie die Durchführung von entsprechenden klinischen Studien.

„Ich freue mich sehr, als Teil des Joint Ventures zwischen der Klinik für Diabetologie, Endokrinologie, Ernährungsmedizin und Stoffwechsel der Universität Bern (UDEM) und dem Diabetes Center Berne (DCB) einen Beitrag im Bereich der Diabetestechnologie zu leisten, indem ich neue intelligente Algorithmen für die automatische Insulinverabreichung und Entscheidungsunterstützungssysteme für Menschen mit Diabetes entwickle“,so Garcia-Tirado.

Derek Brandt, CEO des DCB ergänzt:„Neben Lilian Witthauer, Professorin im Bereich Sensorechnologie, haben wir mit Professor Garcia-Tirado für das Thema Closed-Loop-Systeme einen zweiten und wichtigen Schritt getan. Dies ermöglicht uns, im Bereich der translationalen Diabetestechnologie-Forschung eine internationale Vorreiterrolle zu spielen. Wir setzen alles daran, das tägliche Leben für Menschen mit Diabetes weiter zu verbessern“.

José Garcia-Tirado

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DCB Newsletter #1/23: DID YOU KNOW… that insulin enables you to think, grow and reproduce?

DCB Newsletter #1/23: DID YOU KNOW… that insulin enables you to think, grow and reproduce?

DCB Newsletter #1/23: DID YOU KNOW… that insulin enables you to think, grow and reproduce?

Dear Community,

We hope you had wonderful holidays and a good start into the new year 2023! We’re thrilled to introduce some new content series, one of which is “DID YOU KNOW” where we present medical facts around diabetes that you might not know yet. Enjoy the read and thank you Dr. Stefanie Hofer for being our author this time!

When one thinks of diabetes, insulin automatically comes to mind, an important hormone for the human metabolism. But what is its function and, above all, what side effects does insulin have?

Besides lowering glucose being the main task for insulin, there’s more to it. While usually unnoticed, in type 1 diabetes, where insulin is missing, these side-functions become evident:

1. Cognitive function, learning, memory

Insulin has a key role in the hippocampus, a brain region that is highly involved in learning, memory and cognitive performance. Besides that it has regulating connections to the limbic system, where emotions, motivation, motor-action control and social behavior is controlled. An absence of insulin (and therefore glucose) leads to difficulties in memory, cognitive function and irritability. The higher the insulin sensitivity, the higher the cognitive performance indicators. [1]

2. Hunger and satiety

Physiologically, after a meal containing carbohydrates, insulin levels rise. As insulin passes the blood-brain-barrier, it acts as a strong feedback signal on satiety-centers (specifically, POMC-Neurons) in the hypothalamus. An absence of or resistance to this signal, as in T1/T2 diabetes, is interpreted by the brain as a shortage in nutrients and energy, thus leading to more appetite and initiating food seeking behavior. [2]

3. Tissue growth

Insulin is one of the most important anabolic, growth hormones. Especially muscles and bones, but also skin, hair and nails depend on the presence, and the right amount of insulin to grow. [3]

4. Fertility

Insulin acts on the female reproductive tract by regulating the production of estrogen and testosterone in hormone-producing cells on ovaries. High insulin levels can lead to high testosterone production, leading to symptoms of PCOS (irregular periods, masculine hair growth, acne). Also contributing to excess estrogen production, sore breasts, fibroids and heavy menses are typically associated with high levels of insulin. Conversely, the absence of insulin (as in T1D) is interpreted as a shortage in food-supply and in order to preserve energy, specific brain centers stop the production of cycle-regulating hormones, leading to irregular periods and infertility. [4][5][6]

Thanks so much for reading and we’ll provide you with the next episode of this series soon!

[1] Capucho AM, Chegão A, Martins FO, Vicente Miranda H, Conde SV. Dysmetabolism and Neurodegeneration: Trick or Treat? Nutrients. 2022; 14(7):1425. https://doi.org/10.3390/nu14071425

[2] S.M. Anika, T.R. Houpt, K.A. Houpt, Insulin as a satiety hormone, Physiology & Behavior, Volume 25, Issue 1,1980,Pages 21-23, ISSN 0031-9384, https://doi.org/10.1016/0031-9384(80)90175-4.

[3] Insulin and bone health in young adults: The mediator role of lean mass Torres-Costoso A, Pozuelo-Carrascosa DP, Álvarez-Bueno C, Ferri-Morales A, Miota Ibarra J, et al. (2017) Insulin and bone health in young adults: The mediator role of lean mass. PLOS ONE 12(3): e0173874. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0173874

[4] Fica S, Albu A, Constantin M, Dobri GA. Insulin resistance and fertility in polycystic ovary syndrome. J Med Life. 2008 Oct-Dec;1(4):415-22. PMID: 20108521; PMCID: PMC3018970.

[5] Hill JW, Elmquist JK, Elias CF. Hypothalamic pathways linking energy balance and reproduction. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2008 May;294(5):E827-32. doi: 10.1152/ajpendo.00670.2007. Epub 2008 Feb 19. PMID: 18285524; PMCID: PMC5724360.

[6] George B. Karkanias, Jose C. Morales, Chang-Sheng Li, Deficits in Reproductive Behavior in Diabetic Female Rats Are Due to Hypoinsulinemia Rather Than Hyperglycemia, Hormones and Behavior, Volume 32, Issue 1, 1997,Pages 19-29, ISSN 0018-506X,

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DCB Newsletter #11: Looking back – our milestones in 2022

DCB Newsletter #11: Looking back – our milestones in 2022

DCB Newsletter #11: Looking back – our milestones in 2022

Dear DCB community,

The year 2022 is almost history and we take this opportunity to look back on 2022 – the fifth year of the existence of DCB. A lot has been going on! But see for yourself:

Quality & HR

  • We have continued to grow – all open positions were successfully filled, that means 9 new team members were recruited in 2022.
  • We implemented a document management system. Also, we implemented and certified the relevant processes for the DCB Management System according to ISO 9001. The audit went great and they reported zero findings!

Innovation & Business Development

  • Oh yes, we did innovate and develop our business in 2022! The team evaluated >200 ideas, proposals, and applications. Several dozen projects/startups were supported by DCB: With expertise, access to our network, facilities, and funding.
  • The DCB Open Innovation Challenge was again a huge success! 66 applications from 22 different countries helped grow the vibrant DiabetesTech community and resulted in the six final projects from Denmark, France, Australia, Germany and the U.S. Our highlight, the DCB Start-Up Night & Award Ceremony took place on 30 November, where the jury selected the two winners: Ole Kjerkegaard Nielsen with GO-Pen ApS from Denmark (Category Diabetes Devices) and Pascal Grimm with Una Health from Germany (Category Digital Diabetes).

Clinical & Data

  • First clinical study terminated: Our first clinical study has been conducted at the Universitätsklinik für Diabetologie, Endokrinologie, Ernährungsmedizin& Metabolismus (UDEM), Berne, Switzerland and Institut für Diabetes-Technologie (IfDT), Ulm, Germany. For this study, for an insulin pump manufacturer, we were responsible for the whole clinical process from clinical study plan writing, EC submission, material supply, site monitoring, data cleaning and analyzing to the study report writing.
  • The secure web-based EDC system, REDCap, deployed: With the support of iSolutions and the IT department of the Institute of Social and Preventive Medicine of the University of Bern, REDCap, a secure web-based EDC system, has been deployed into a Cloud Environment (PaaS). DCB will use REDCap for the collection of data from various clinical trials and medical registries.
  • Clinical / Data teams grew: Five new employees, Stefanie Hossmann, Constance Bischoff, Dr. Stefanie Hofer, Dominique Rubi and Aritz Lizoain joined DCB and brought their expertise, experience and good mood to the Clinical and Data Teams.
  • 3 internships successfully finished:

Laura Burlando conducted a systematic review on the effect of the menstrual cycle on diabetes management for her master’s in eHealth at the University of Lucerne.

Aritz Lizoain performed data analysis of in-vitro glucose measurements and contributed to the development of a continuous glucose monitoring sensor to complete his master’s in statistics at the University of Neuchâtel.

Katja Kilcher did a qualitative research project with regards to global regulations and requirements for electronic Consent processes.

  • FibreGum starts for recruitment: The clinical study FibreGum, under the supervising of Prof. Maria Luisa Balmer, started for recruitment at the Children Clinic Berne. The study will assess the effect of an additive in a chewing gum on body weight loss. 105 adolescents and young adults, treated at the weight management department, will be included over 2 years.

Associated research group of Prof. Dr. phil. Lilian Witthauer

  • The samlab (sensing & monitoring lab) has successful initiated the moonwalk pilot study where they investigate the relationship beween nocturnal hypogycemia symptoms and sleep
  • The samlab has built up their optical lab and in now ready to perform cutting edge research

Thank you, dear readers for your loyalty and interest throughout the year! We will continue to provide you with new series, inside stories and regular updates in 2023. All the best and till soon!?

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DCB Open Innovation Challenge: GO-Pen und Una Health sind Gewinner 2022

DCB Open Innovation Challenge: GO-Pen und Una Health sind Gewinner 2022

DCB Open Innovation Challenge: GO-Pen und Una Health sind Gewinner 2022

Am 30. November fand die diesjährige DCB Start-Up Night und Preisverleihung der Open Innovation Challenge 2022 statt. Nach den spannenden Pitches der Finalisten kürte eine internationale Jury die Gewinner der zweiten Ausgabe der Innovation Challenge, die in diesem Jahr in die beiden Kategorien “Diabetes Devices” (ab Frühjahr) und “Digital Diabetes» (ab Sommer) aufgeteilt war.

 

Insgesamt wurden 66 Ideen aus 22 Ländern für den Wettbewerb eingereicht, wobei in jeder Kategorie drei Finalisten ausgewählt wurden. Diese sechs Finalisten aus den USA, Dänemark, Frankreich, Australien und Deutschland präsentierten ihre Projekte live auf der Bühne in Bern vor hundert Gästen und einer großen Fangemeinde, die das Event online verfolgte. Die ersten Preise in Höhe von jeweils 100.000 USD in Form von Funding sowie Dienstleistungen gingen an GO-Pen (Dänemark) in der Kategorie Diabetes Devices und an Una Health (Deutschland) in der Kategorie Digital Diabetes.

Simon Michel (Vorstandsmitglied DCB), Derek Brandt (CEO DCB) und Ole Kjerkegaard Nielsen (CEO Go-Pen)

GO-Pen entwickelt einen leistbaren, zuverlässigen und nachhaltigen Insulin-Pen. Ihre Vision ist es, einen Unterschied für die Millionen von Menschen mit Diabetes zu machen, die sich derzeit keine modernen Geräte leisten können. Derek Brandt, CEO des DCB sagt:

„Die Innovation, der Bedarf am Markt und das Businessmodell haben die Jury bei ihrer Entscheidungsfindung überzeugt. GO-Pen hat klar definierte Zielmärkte. Zum Beispiel werden in den USA von ca. 4 Mio. Menschen immer noch Standard Spritzen für die Injektion von Insulin täglich genutzt. Genau hier will GO-Pen mit seiner Lösung ansetzen und den Betroffenen eine Lösung an die Hand geben, die eine einfachere und genauere Dosierung des Insulins ermöglich, die Kosten aber gegenüber einer herkömmlichen Spritze kaum in die Höhe treibt. Auch in Entwicklungsländern kann diese Lösung einen deutlichen Mehrwert für Menschen mit Diabetes darstellen. Gerade in diesen Regionen ist die Zahl der Betroffenen rasant am Steigen.“

Pascal Grimm (CEO Una Health) und Dr. Katarina Braune (Jurymitglied)

Una Health, Gewinner in der Kategorie “Digital Diabetes”, ermöglicht es Menschen mit Typ-2-Diabetes, die Ursachen ihrer Krankheit zu verstehen und einfache, gezielte Veränderungen vorzunehmen, um ihre Gesundheit nachhaltig zu verbessern. Dazu werden Biosensor- und Lebensstildaten mit verhaltenswissenschaftlich fundierten Veränderungsmodellen in einer nutzerzentrierten, zertifizierten mobilen App kombiniert.

«Was hat meinen Blutzucker jetzt in die Höhe getrieben? Diese Frage stellen sich auch Menschen mit Typ 2 Diabetes immer wieder. Hier setzt Una Health an und hat einen Ansatz erarbeitet, bei dem Menschen mit Typ 2 Diabetes via einer APP und der Nutzung von Kontinuierlichen Glukosesensoren lernen, wie Lebensmittel und ihr Verhalten sich auf den Blutzucker auswirken; dies mit dem Ziel den Blutzucker nachhaltig zu verbessern. Dabei ist das Ziel klar: Kontrolle über den Blutzucker heisst auch mehr Kontrolle über die Lebensqualität des Betroffenen. Die Jury ist davon überzeugt, dass das kontinuierliches Lernen und Verstehen der Zusammenhänge die Langzeitprognosen bei Menschen mit Diabetes und in diesem Fall Typ 2 Diabetes nachhaltig verbessern wird.»

sagt Derek Brandt.

Die beiden Gewinner erhielten jeweils 100.000 USD, bestehend aus 60.000 USD an Finanzmitteln und 40.000 USD an Dienstleistungen in Form von Sachleistungen, das von DCB und dessen Netzwerk angeboten wird. Die vier verbleibenden Finalisten erhielten jeweils 20.000 USD, bestehend aus 10.000 USD in Form von Finanzmitteln und 10.000 USD in Form von Dienstleistungen und Sachleistungen:

Diabetes Devices

BOYDSense (Deutschland): BOYDSense ermöglicht Menschen den Zugang zu einer sanften, nicht-invasiven Gesundheitsüberwachung, angefangen bei Diabetes. Sie nutzen Moleküle (flüchtige organische Verbindungen) in der ausgeatmeten Luft, die mit Glukose-Biomarkern korreliert sind, um den Glukosewert in Echtzeit und auf sehr benutzerfreundliche Weise genau zu berechnen.

Diatech Diabetes (USA): SmartFusion ist eine Infusionsüberwachungsplattform für Menschen mit Insulinpumpen und automatischen Insulinabgabegeräten. Ihre Technologie analysiert historische und Echtzeitdaten von Insulinpumpen und kontinuierlichen Glukosemonitoren, um das Auftreten von Infusionsversagen besser zu erkennen und schwere Hyperglykämien durch Insulindosierung zu reduzieren.

Digital Diabetes

Balance Health (Australien): Balance Health bringt das Engagement und die Zentrierung von Patient:innen auf die nächste Ebene: Auf einer Ebene, auf der Ärzt:in und Patient:in gemeinsam festlegen können, welche CGM-Warnungen man erhalten möchte und wie oft. Durch diesen firmeneigenen Ansatz zum Wissenserwerb, den das Unternehmen entwickelt, haben Patient:innen das Gefühl, dass ihre CGM-Daten täglich überprüft werden, und sie bei Bedarf benachrichtigt werden.

EkiYou (Frankreich): Was wäre, wenn Menschen mit Diabetes alles in ihrer Tasche hätten? Einen Rechner für die Insulindosierung, Zugang zu Ernährungs- und Diabetesberater:innen um Fragen zu stellen, und Zugang zu einer Community von Patient:innen um ihre Erfahrungen zu teilen? Sie würden mehr Zeit in ihrem Zielbereich verbringen, weniger Angst vor ihrer Krankheit haben und ihre Behandlung autonom gestalten können.

Über die DCB Open Innovation Challenge

Nach dem Launch im Jahr 2021 fand die DCB Open Innovation Challenge dieses Jahr zum zweiten Mal statt. Ziel der Challenge ist es, innovative, internationale Projekte im Bereich Diabetesmanagement zu fördern. Mit einem Preisgeld von insgesamt 280.000 USD ist die DCB Open Innovation Challenge eine der weltweit höchstdotierten, internationalen Auszeichnungen im Bereich Diabetes. Bewerben können sich Start-ups, Fachleute aus Medizin und Forschung sowie Einzelpersonen.

Bühne und Publikum bei der DCB Start-Up Night 2022

Ben Delhey (CEO BOYDSense) beim Pitch auf der Bühne

John Wilcox (CEO Diatech Diabetes) auf der Bühne in Bern

Pete Lomas (CEO Balance Health) während seiner Präsentation

Omar Diouri (CMSO EKiYou) während der DCB Start-Up Night

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