Die FibreGum-Studie – Gewichtsreduktion bei adipösen Kindern und Jugendlichen

Die FibreGum-Studie – Gewichtsreduktion bei adipösen Kindern und Jugendlichen

Die FibreGum-Studie – Gewichtsreduktion bei adipösen Kindern und Jugendlichen

Ziel unserer Studie ist es, die Gewichtsreduktion bei adipösen Kindern und Jugendlichen durch die Stimulierung des Darmmikrobioms mit einem ballaststoffhaltigen Kaugummi als Zusatzbehandlung zur Standardtherapie der Adipositas zu erhöhen.

Etwa jedes sechste Kind in der Schweiz ist von Übergewicht oder Adipositas betroffen, und die Prävalenz nimmt weiter zu. Diese Zunahme an Adipositas und den damit verbundenen Begleiterkrankungen stellt eine enorme sozioökonomische Belastung dar, da sie zu einer erhöhten Morbidität und Mortalität führt. Adipositas ist nicht nur eine chronische Krankheit an sich, sondern auch einer der Hauptrisikofaktoren für die weltweit häufigsten Ursachen für einen verschlechterten Gesundheitszustand und frühen Tod, nämlich Herz-Kreislauf-Erkrankungen, verschiedene Krebsarten, Diabetes und Arthrose.

Erfahre mehr über das Projekt hier.

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SDVF ist Teil des Expertenpanels der ADA Innovation Challenge

SDVF ist Teil des Expertenpanels der ADA Innovation Challenge

SDVF ist Teil des Expertenpanels der ADA Innovation Challenge

Der Swiss Diabetes Venture Fund (SDVF), dessen General Partner Derek Brandt (CEO DCB) ist, wird Teil des Expertenpanels der Diabetes Innovation Challenge der American Diabetes Association (ADA) sein. Die Innovation Challenge wird vom 23. bis 26. Juni im Rahmen der 83. Scientific Sessions in San Diego, Kalifornien stattfinden.

Für ihre Innovation Challenge begrüsst die ADA aufstrebende Unternehmen, die bahnbrechende Ideen zur Unterstützung der Verbesserung des Lebensqualität von Menschen mit Diabetes präsentieren. Fünf Finalist:innen werden ausgewählt, um vor einem Live-Publikum bei den Scientific Sessions der ADA in San Diego zu präsentieren.

Die drei Sieger-Start-ups werden vom Publikum und dem Expertenpanel, bestehend aus dem Swiss Diabetes Venture Fund, dem Helmsley Charitable Trust und StartUp Health, ausgewählt. Die Gewinner:innen erhalten die Möglichkeit, an einer privaten Veranstaltung mit den drei Experten und dem Chief Scientific and Medical Officer der ADA, Dr. Robert Gabbay, unmittelbar nach der Präsentation teilzunehmen.

Bewerbungen sind bis zum 5. Mai möglich. Mehr Information findest du hier.

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DCB Newsletter #5/23: DID YOU KNOW… what happens when blood glucose rises rapidly?

DCB Newsletter #5/23: DID YOU KNOW… what happens when blood glucose rises rapidly?

DCB Newsletter #5/23: DID YOU KNOW… what happens when blood glucose rises rapidly?

Dear Community,

We gladly present to you the next episode of our series “DID YOU KNOW” where we publish medical facts around diabetes that you might not know yet. Enjoy the read and thank you Dr. Stefanie Hofer for being our author again!

We know that chronic high blood glucose can have serious long-term health consequences, but what happens when blood glucose rises extremely high in a short time? Hyperglycaemia can become an immediate, potentially fatal emergency. Here is what you need to know!

We divide hyperglycaemic emergencies into two forms: Diabetic Ketoacidosis (DKA) and Hyperosmolar Hyperglycaemic State (HHS). Their common element is an extremely high blood glucose level, and they differ in the presence of ketones. Ketones are an alternative source of energy for the body when it cannot use energy from sugar due to a lack of insulin. Both DKA and HHS usually occur in insulin-dependent people due to missed insulin injections, stress or infection.

1. Diabetic K etoacidosis: Keto – ketones, acidosis – acidification of the blood

DKA is characterised by very high blood glucose levels, usually 350 – 600 mg/dl, and high levels of ketones in blood and urine. Common symptoms are heavy breathing, diarrhea, vomiting, confusion and possibly unconsciousness. DKA typically affects people with type 1 diabetes, where a complete lack of insulin leads to high ketone production. Because ketones are dangerous in large amounts, the body tries to get rid of its toxic compounds (acetone) by exhaling them via the lungs – resulting in a fruity breath reminiscent of nail polish remover or alcohol. This is why people with DKA are often mistaken for passed-out drunks at night. Without immediate medical treatment, DKA can lead to severe dehydration, loss of consciousness or death.

2. Hyperosmolar Hyperglycaemic State

Hyperosmolar means that there is too much sugar (and other molecules) in the blood and not enough water to dilute it. In HHS we see extremely high levels of glucose, usually over 1000 mg/dl (55 mmol/L), but no ketones. HHS develops slowly over several days and occurs typically in people with type 2 diabetes, often older people. The first symptoms are often extreme thirst and dehydration, frequent urination and nausea. Warning signs of progression include confusion, loss of vision and eventually unconsciousness or coma.

Hyperglycemic Emergencies – Drunk or Diabetes?

As the brain is dependent on glucose for function, the first symptom of any disruption in glucose metabolism is often confusion or some change in mental status. When medical students ask, „Which patient should we do a glucose test on in the emergency room?“ A common response is: „Any funny patient!“ – referring to signs of confusion or odd behaviour when glucose metabolism has gone out of balance.


By looking out for these warning signs (confused, dehydrated, unconscious) in our environment, we can recognise hyperglycemic emergencies earlier and facilitate prompt, professional medical attention – and prevent dire consequences.

Thanks so much for reading and we’ll provide you with the next episode of this series soon!

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